Het is nu wo 14 nov 2018, 08:57

Nitriet 0,3

Hier kunt u alles plaatsen over water.
Zoals bijvoorbeeld: waterwaardes en alg problemen

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: wo 25 jun 2014, 19:16
Hallo,

Mijn aquarium draait intussen een dikke 4 weken. Nu is het nitriet 0,3. Dit is sinds ik 90 % water gewisseld heb omwille van troebel water. Water is nu kristalhelder, maar wel wat nitriet dus. Heb al wat extra bacteriën toegevoegd en al eens toxivec. Vorig weekend ook 30% water ververst. Nitriet blijft echter al 1,5 week op 0,3.
Er zitten 20 neons in. Verder niets.
Zou ik nu gewoon de piek vanzelf laten voorbij gaan of moet ik dagelijks water verversen?
Zou nu toch graag wat corydoras sterbai bij steken, dus ik zou graag willen dat mijn nitriet eindelijk weer op 0 geraakt...
Groetjes
Els
Forum Beginner
BerichtGeplaatst: vr 27 jun 2014, 00:25
Hoi Els ,zou wat vloeibare opstart bacteriën voor het aquarium inhoud kopen , en verdelen gedeelte in de filter en een dag later in het aquarium doen ,en de eerste dagen geen voer aan de vissen geven, maar verder geen vissen toevoegen, de filter moet eerst aan het werk ,zo gauw dit 0 is kan je er vissen toevoegen. lees dit ook eens staat nuttige info op. http://diskuszucht-stendker.de/nl/Wissenswertes/
Meten is weten,Groetjes Alex
Forum Groentje
BerichtGeplaatst: wo 06 aug 2014, 09:00
Vissen scheiden het ammoniak uit, maar Ook voedsel dat niet wordt opgegeten zal op dezelfde manier afgebroken worden tot het giftige ammoniak.

Het ammoniak wordt door bacteriën (Nitrosomas) geoxideerd (omgezet) tot nitriet.
Deze nitrosomasbacterie zal bij voldoende ammoniak ongeveer elke 7 uur verdubbelen.

Het aanwezige nitriet wordt door de de Nitrobacter bacterie verder ge-oxideerd tot NO3 (nitraat) dat weer opgenomen kan worden door de planten.
Nadeel is echter dat deze Nitrobacter bacterie een verdubbelingsnelheid heeft van ongeveer 13 uur.
Dit houdt dus in dat in de beginperiode de productie van nitriet (veel) groter is dan afbraak!
De Nitrobacter populatie blijft groeien tot de nitrietconcentratie af gaat nemen. De populatie zal zich aanpassen aan het beschikbare nitriet en er ontstaat een evenwicht waarbij uiteindelijk al het gevormde nitriet snel omgevormd wordt en er geen nitriet meer gemeten wordt.

Wordt er echter nog nitriet gemeten neem dan zoveel mogelijk oorzaken van de ammoniak of nitriet weg door eventuele dode vissen en planten alsook voedselresten op te ruimen.
Voer ook weinig of in ieder geval drastisch minder de dagen (weken) na een ernstige nitrietpiek.
Bekijk bij een langer draaiend aquarium of het filter voldoende doorstroomt.
Zowel Nitrosomas als Nitrobacter zijn aerobe bacteriën en hebben zuurstof nodig.
In een dichtgeslibd filter of een filter dat meer dan enkele tientallen minuten heeft stil gestaan, kunnen deze bacteriën afsterven en dan zelf voor ammoniak (en nitriet) zorgen.
Weten wat men weet is kennis en weten wat men niet weet wijsheid

Keer terug naar water