Het is nu wo 14 nov 2018, 08:51

testen en meten van water

Hier kunt u alles plaatsen over water.
Zoals bijvoorbeeld: waterwaardes en alg problemen

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: do 06 feb 2014, 19:43
Zoals bij jullie (hoop/verwacht) bekend, begin ik dit jaar met een nieuw aquarium. (2014 is nog lang)
Met de grootte ( 1.60x 60 x 60) de filtering, verlichting en verwarming ben ik er al uit. :lol: Met de achterwand nog niet (zie topic) :oops: maar dit keer een vraag over het meten van de waterwaarden.

Waar doen jullie dat mee. De druppeltest van sera, tetra of jbl ?
Of met de digitale meters de grote en dure van Hanna of b.v. de kleine handmeters per waarde van Hanna ? Of gebruiken jullie b.v. Eutech ? De Eco koffer van hun met pH tester en EC tester vind ik wel interessant ?

Ik heb een profilux waar een Ph meter op kan, maar vraag mij af of die meters niet om de zoveel tijd vernieuwd moeten worden. Kortom alle nieuws hierover is voor mij welkom. Hoor het weer graag :idea:
Beheerder
BerichtGeplaatst: vr 07 feb 2014, 21:38
Ik test al jaren niet meer in mijn discus aquarium, ik zie aan de vissen wel of het goed of niet goed gaat.
Zolang je geen kweekplannen hebt is verversen belangrijker dan meten, is mijn mening.

In mijn L-nummer kweekstelling meet ik met handmeters de geleidbaarheid en Ph
Groet, John Houthuyzen

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: vr 07 feb 2014, 22:12
John
Eindelijk eens iemand gevonden die er ook zo over denkt als ik,
ik test mijn water ook nooit ik zie ook wel aan mijn vissen of het wel of niet goed
gaat en dan heb ik toch zo af en toe nog jongen zwemmen, heb nu weer een tachtig
jongen zwemmen in ongetest water en ze groeien als kool terwijl ik alleen mijn bodem zo af en toe afzuig
dus eigenlijk ook weinig water ververs
Beheerder
BerichtGeplaatst: vr 07 feb 2014, 22:24
Ververs dagelijks circa 10% ( automatisch ) en dit gaat al jaren goed.
Groet, John Houthuyzen
Forum Topper
BerichtGeplaatst: di 11 feb 2014, 12:57
Bij mij enkel bij het indraaien veel getest, met zo'n uitgebreide set van Sera.
Zat met nogal heel slechte waardes in het begin, en heb die dus eerst deftig gemaakt voor de discussen kwamen.
Sindsdien doe ik af en toe zo nog eens een Sera teststrookje erin om de belangrijskte waardes grofweg te controleren, maar dat is misschien eens per maand.
Voor de rest gewoon waterverversing met deels kraanwater en veel osmosewater bij mij.
En zoals de anderen zeggen : je ziet aan de vissen zelf wel wanneer er iets niet pluis is.

Gisteren hadden ze bv geen zin om te eten omdat we al ganse dag in de keuken vlak bij hun aquarium aan het werken en lawaai maken waren. In de late avond echter allen met plezier gegeten toen het al even terug rustig was bij hen.
Forum Beginner
BerichtGeplaatst: di 20 mei 2014, 20:24
Test het water nog iedere week met sera op no3 en po4 ,met stock oplossing (redfield ratio) kan dan mijn planten en water helder houden en bijna zonder alg, tot nu toe werkt dat prima,
Meten is weten,Groetjes Alex

Keer terug naar water