Het is nu wo 14 nov 2018, 08:45

osmosewater

Hier kunt u alles plaatsen over water.
Zoals bijvoorbeeld: waterwaardes en alg problemen
Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: wo 24 okt 2012, 17:06
Hoe lang is volgens jullie osmosewater bruikbaar.

Op een ander forum las ik dat dit maar twee a drie weken houdbaar is, maar volgens mij kun je dit toch onbeperkt gebruiken? Er zitten geen stoffen meer in die kunnen bederven of zo en als je het afgesloten en donker bewaard kan er niks mee gebeuren toch?

Graag jullie mening.
Forum Topper
BerichtGeplaatst: wo 24 okt 2012, 19:27
oei

das een lastige

durf er geen antwoord op te geven

hoop mede forumleden wel

ben ook benieuwd?

gr dennis
discus en l-nummers
Beheerder
BerichtGeplaatst: wo 24 okt 2012, 19:55
Ik gebruik osmosewater in mijn sproeiinstalatie voor mijn paludarium, en het duurt tot 5 weken voordat het vat leeg is. Nooit uitval van mijn kikkers gehad door "bedorven" osmosewater, dus 5 weken zou dus moeten kunnen.
Groet, John Houthuyzen
Forum Groentje
BerichtGeplaatst: wo 24 okt 2012, 20:17
Aad,je moet zorgen dat je water in beweging blijft!!
zet er een bruissteentje met luchtpomp op of klein circulatiepomp
Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: do 25 okt 2012, 18:10
liam schreef:Aad,je moet zorgen dat je water in beweging blijft!!
zet er een bruissteentje met luchtpomp op of klein circulatiepomp

Waarom Liam?

Zoals ik al eerder schreef, er zit niks meer in het water, waarom moet het dan bewegen?
Het is slechts een substraat om goed water van te maken.
Forum Groentje
BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2012, 09:58
Aad,

Naar mijn mening en ervaring met andere bekende discuskwekers,ben je beter van circulatie in je opvangbak te brengen als dit gedurende langere tijd stilstaat.Ook als je mineralen gaat toevoegen gaan die zich goed mengen met het water.

bv:mensen die zoutzuur toevoegen in hun opslagvat om de ph te laten dalen?
Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2012, 19:21
Beste Liam,

Ik heb het niet over water met toevoegingen zoals mineralen, zoutzuur of zo.
Logisch als je iets gaat toevoegen aan dit water dat je zorgt voor stroming in welke vorm dan ook, dus bruissteentje of stromingspompje, wat dan ook.

Ik heb het sec over osmosewater, dus gewoon het water wat uit je osmosefilter komt.

Dus nogmaals mijn vraag:

Hoelang is dit houdbaar?
Forum Groentje
BerichtGeplaatst: za 27 okt 2012, 11:11
Is het zo moeilijk om het water in beweging te houden,dan ben je ook vrijwel zeker dat je het langer kan houden.Ik neem aan dat je ook wel wekelijks ververst,of meer. ;)
Forum Topper
BerichtGeplaatst: za 27 okt 2012, 12:46
Ik geloof dat liam jouw niet wil begrijpen aad

Hoe meer ik er over na denk hoe moeilijker ik het vindt

Ik ben er van overtuigt dat je het water gewoon kan gebruiken

Even er van uit gaan dat het in jerrycan zit met afsluitdop

Ik neem aan dat je het wilt gaan gebruiken

Dus gooi het in een ton
Luchtsteen erbij
Aanzuren en mineralen erbuj

24 uur laten staan en dan gaan meten

Suc6. Blijf het volgen

Gr dennis
discus en l-nummers
Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: za 27 okt 2012, 13:05
@Dennis,
het lijkt er inderdaad wel op. :oops:

@Liam,
het is niet moeilijk om water in beweging te houden.
Maar waarop baseer je dat osmosewater langer houdbaar is als het in beweging is?
Bronwater zit ook in flessen en beweegt niet, behalve als je de deur van de koeling opendoet... :?
En toch kun je het weken later nog drinken. in mijn optiek is osmosewater vergelijkbaar daarmee.

Ik zal proberen een voorbeeld te geven:

Als ik water aan zou maken met mineraalzouten en de Ph verlaag, maakt het dan uit of het met water van een week oud of voor mijn part van een jaar oud is?
Osmosewater is "dood"water, er zitten geen mineralen meer in of schadelijke stoffen. Het wordt pas weer "levend" als het water in aanraking komt met de bacteriën die we in ons aquarium hebben.

Ik denk dat osmose water onbeperkt houdbaar is zonder het in beweging te houden, mits je het donker en afgesloten bewaard, maar dat is mijn mening.
Ik hoor ook graag de mening van andere forumleden hierover.

Wie durft?
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: za 27 okt 2012, 14:22
Ik denk dat osmose water onbeperkt houdbaar is zonder het in beweging te houden, mits je het donker en afgesloten bewaard, maar dat is mijn mening.

Als je denkt dat het dood water is waarom ben je dan bang dat licht er invloed op heeft?
Overigens wordt door het osmoseapparaat niet alle silicaten er uit gehaald wellicht zou dat op den duur van invloed kunnen zijn op de kwaliteit maar ik zou zeggen neem de proef op de som.
Zet het een jaartje weg maar niet in een plastic jerrycan het is niet ondenkbaar dat de weekmakers in het plastic van invloed kunnen zijn op het water.
Brengt je gelijk op de volgende vraag; Waar bewaar je het in zonder dat je niet zeker weet dat het materiaal van het voorraadvat er geen invloed op heeft?
Het is aardig om belangrijk te zijn, maar het is belangrijker om aardig te zijn.

Forum Topper
BerichtGeplaatst: za 27 okt 2012, 15:39
Ik maak 2000 liter in 1 keer aan en soms staat een deel gewoon een paar maanden zonder nadelige invloeden.
Maar dan is het zelfs gemend met kraanwater.
Voordat ik het ga gebruiken word het dan wel belucht en verwarmd ....

Maar voor de opslag gebruik is 2 x 1000 liter vaten en in 1 zit maar verwarming en beluchting, dus als die bijna leeg is pomp ik water over ....
Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: za 27 okt 2012, 15:49
Chris schreef:
Als je denkt dat het dood water is waarom ben je dan bang dat licht er invloed op heeft?
Overigens wordt door het osmoseapparaat niet alle silicaten er uit gehaald wellicht zou dat op den duur van invloed kunnen zijn op de kwaliteit maar ik zou zeggen neem de proef op de som.

Vandaar mijn stelling dat het in het donker bewaard moet worden. Silicaten (zouten van kiezelzuren) (Si(OH)4) kunnen kiezelalgen veroorzaken, algen hebben licht nodig etc. etc.

Zet het een jaartje weg maar niet in een plastic jerrycan het is niet ondenkbaar dat de weekmakers in het plastic van invloed kunnen zijn op het water.

Als het goed is zouden ook plastic jerrycans waarin levensmiddelen zitten(dus geschikt voor menselijke consumptie) geen weekmakers af mogen geven

Vandaar mijn vraag, ik heb namelijk nog een vat van 120 liter met osmose water staan, maar dat staat er al een jaartje. In mijn showbak gebruik ik namelijk gewoon kraantjeswater en heb dus geen osmosewater nodig. Maar aangezien ik een koppel heb wat meer eieren per week afzet dan een gemiddelde Barneveldse batterij legkippen, wilde ik eens een kweekpoging wagen met dit koppel.
Ik denk overigens niet dat ik dit water ga gebruiken hoor voor die kweekpoging, hoewel ik het water uit dit vat gemeten heb en echt niets bijzonders kan vinden maar het leek me ook nog wel eens leuk om hiermee een discussie op het forum te starten.
En ja, we blijven Hollanders hè? 120 liter osmosewater weggooien is ook wel weer zonde. :mrgreen:

Brengt je gelijk op de volgende vraag; Waar bewaar je het in zonder dat je niet zeker weet dat het materiaal van het voorraadvat er geen invloed op heeft?

Da`s een goeie, maar zo als ik al eerder zei zouden plastic vaten met een inhoud bestemd voor menselijke consumptie geen (schadelijke) stoffen af mogen geven.
Anders zou het opgeslagen moeten worden in glas of keramiek of iets dergelijks.

Al met al wordt het best een leuke discussie op deze manier :lol:
Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: za 27 okt 2012, 15:54
Marcje1968 schreef:Ik maak 2000 liter in 1 keer aan en soms staat een deel gewoon een paar maanden zonder nadelige invloeden.
Maar dan is het zelfs gemend met kraanwater.
Voordat ik het ga gebruiken word het dan wel belucht en verwarmd ....

Maar voor de opslag gebruik is 2 x 1000 liter vaten en in 1 zit maar verwarming en beluchting, dus als die bijna leeg is pomp ik water over ....

Kijk hier hebben we wat aan, een gebruikers ervaring. Klasse Marc, bedankt. :wav:

Forum Topper
BerichtGeplaatst: za 27 okt 2012, 19:22
Alleen heb ik bewust lang gewacht met reageren, omdat ik de ervaringen van hobbyisten belangrijk vind.
Ik ben prof, dus houd mijn vissen toch net ff anders ...... dus ook mijn ervaringen zijn net weer ff anders :lol:
Forum Ontdekker
BerichtGeplaatst: zo 28 okt 2012, 11:28
Marcje1968 schreef:Ik ben prof, dus houd mijn vissen toch net ff anders ...... dus ook mijn ervaringen zijn net weer ff anders :lol:

Hoe "anders" hou jij je vissen dan als prof?
Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar :o :?:
Forum Topper
BerichtGeplaatst: zo 28 okt 2012, 13:36
ja ben ik toch ook wel benieuwd naar

en wat houd prof in marc'???????

wat volgens mij ben jij gewoon handelaar

heeft nixx met prof te maken

gr dennis
discus en l-nummers

Forum Topper
BerichtGeplaatst: zo 28 okt 2012, 17:08
1 bakje is toch wat anders als 60 bakjes, je bent meer bezig met ziekte verspreiding te vermijden ....

En een handelaar is een professioneel vissenhouder, met daarmee vaak net ff een andere installatie als de mensen die thuis hun bak hebben. In dit topic b.v. heeft iemand thuis een ton van 100 tot 200 liter staan, ik 2000 liter. De luchtpomp is een totaal ander kaliber, geen pompje van 40 of 50 watt , maar gewoon een forse elektromotor met een compressorblok erop. Geen philips tap apparaatje maar een ozonapparaat wat 200 x zoveel produceert als de grootste tap enz enz

Ik denk tegenwoordig net ff anders over het houden van vissen als 10 jaar geleden....

En in tegenstelling tot vele andere discus verkopers, kan ik als ik geen vissen meer verkoop aankloppen bij de sociale dienst .........
Dus als het je vreten is, ben je prof ..... een andere uitleg kan ik er niet aan geven, sorry
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: zo 28 okt 2012, 17:45
Zo veel anders is dat toch niet je doet het alleen in het groot maar in verhouding komt het toch op hetzelfde neer als wat we thuis doen, alleen van een dergelijk ozon apparaat zou ik doodsbang worden.

Groetjes
Het is aardig om belangrijk te zijn, maar het is belangrijker om aardig te zijn.

Forum Topper
BerichtGeplaatst: zo 28 okt 2012, 18:23
nope, thuis krijg je niet iedere week vissen binnen met vreemde bacteriën.
Dan weer nakweek, dan weer wildvang.
Van allemaal verschillende plaatsen en leveranciers.
En je denkt dat discus moeilijk is, guppen zijn net zo lastig, zo niet lastiger.
Die dingen zij zover door gekweekt dat je echt niet zomaar ff 2 kleurtjes bij elkaar kunt gooien.
Ook een kweker heeft minder last van kruisbesmetting, omdat er bij hem weinig vissen van buiten komen, maar alleen maar vissen weg gaan.
Netten moeten constant ontsmet worden, simpel een slang van de ene naar de andere bak ? ondenkbaar !!
Iedere keer handen ontsmetten als je van de ene bak naar de andere gaat enz enz.

En waarom ? dat visje wat verkoop 10 euri is , is ook een brood.
Die discus die de pijp uit gaat ? dat is wel mijn vlees voor mijn gezin die dag.

Alle bakken zijn ook overbezet, 50 ltr per discus ?? nope echt niet :lol:
1200 kardinalen op 200 liter en dan met minimale uitval is normaal, niemand heeft dat thuis in zijn bakje zwemmen.

Ik dacht in het begin ook van dat het weinig verschil uit maakte, maar ik heb een harde leerschool gehad.
Er zit juist veel verschil in, thuis een paar bakjes of een lfs, want ik heb niet alleen maar discus, dat is maar een deel.
Ik verdien meer geld met de gewone aquarium vissen en hardware als met discus.
Tuurlijk maak je meer marge met een discus, maar hij kost ook meer in verzorging.
En juist de mensen die een gewoon bakje hebben zijn in veel grotere getale dan de discus liefhebbers.

Mijn energie rekening kunnen 3 gezinnen riant van stoken, koken en stroom van gebruiken.

En heel simpel gezegd, ik ken 2 voormalig discusverkopers die ervan moesten eten (dus alleen discus en de directe toebehoren) en die verkopen allebei geen discus meer.
Simpelweg omdat je van alleen discusverkoop niet kunt leven. Ook niet met het diepvriesvoer en de kegeltjes enz erbij.

Oww en die 100 mg ozon, over bijna 10.000 liter valt dat ook wel weer mee, dan is het net zoveel als het grootste tap apparaat van Phillips :mrgreen:

Keer terug naar water