Het is nu wo 14 nov 2018, 09:25

mijn water waardes

Hier kunt u alles plaatsen over water.
Zoals bijvoorbeeld: waterwaardes en alg problemen

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: zo 23 sep 2012, 18:30
omdat er gisteren 2 L168 en een cory zijn gaan hemelen :( heb ik mijn waterwaardes gemeten
grote tetra box met van die kaartjes

temp 29c
PH 7,2
no2 <0.3 MG/L
no3 12,5 MG/L
NH3/NH4 tussen o en 0,25 MG/L
GH 0-2 DH
KH 0-1 DH

als ik zelf zo op de kaartje bekijk is mijn water toch niet zo erg dit is voor mij nieuw zo meten zijn dit ook goeie waardes of zit ik er helemaal naast
De natuur, in haar schitterendste verschijningen en overweldigendste vormen, is slechts de achtergrond en het toneel voor de tragedie van de mens.
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: zo 23 sep 2012, 19:22
2 dezelfde topics?
Maar goed ik ken die kaartjes niet of zijn het die stripjes? het komt in elk geval onbetrouwbaar over.
Vooral de kh en de gh waardes lijken mij sterk.
Maar spelen geen rol bij die sterftes dus iets giftigs of zuurstofgehalte te laag is bij meervallen heel belangrijk.
Probeer Ph onder de de 7 te houden dan wordt ammoniak veel minder giftig ammonium.
Hoe zit het met de Co2 waarde ook dat kan linke soep zijn voor de vissen.

Succes
Het is aardig om belangrijk te zijn, maar het is belangrijker om aardig te zijn.

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: zo 23 sep 2012, 21:20
hey cris

ja het is een test box met glaasjes moet je dan druppels in doen en dan de kleur vergelijken met het kaartje

hoe meet ik de co2 waarde want deze zit niet in de doos
De natuur, in haar schitterendste verschijningen en overweldigendste vormen, is slechts de achtergrond en het toneel voor de tragedie van de mens.
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: zo 23 sep 2012, 23:18
Voeg je zelf Co2 toe?
Dan zou ik zeker een continutest van Dennerle ophangen heel makkelijk in gebruik.
Op die manier kan je makkelijk de bellenteller afstellen naar de behoefte van je planten en door middel van magneetklep en tijdschakelaar s,nachts altijd uit.

Heb je zelf geen vermoeden waardoor die sterfte gevallen zijn veroorzaakt geen spulletje toegevoegt aan het water of zo ververs je regelmatig?

Succes
Het is aardig om belangrijk te zijn, maar het is belangrijker om aardig te zijn.
Beheerder
BerichtGeplaatst: ma 24 sep 2012, 23:37
Heb de andere beantwoord :D , zal dubbele topic verwijderen
Groet, John Houthuyzen
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: ma 24 sep 2012, 23:45
Heb je dan jouw antwoorden ook verwijderd? ik ben wel benieuwd wat jij er van vind.
Beheerder
BerichtGeplaatst: di 25 sep 2012, 11:27
Mijn antwoord was dezelfde vraag als jij gesteld had, of het stripjes of druppeltest was.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Groet, John Houthuyzen

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: di 25 sep 2012, 22:39
ik voeg zelf geen co2 toe en ik ververs 2x per week ongeveer 25% en me filters om de 3 weken ongeveer
Beheerder
Images: 0
BerichtGeplaatst: di 25 sep 2012, 22:42
valt niemand de <0,3 mg/l no2 op in het openings bericht??
kan ook zijn dat de waarde 0,3 is en dan is dat dus dodelijk voor vissen.
hoe maak je het filter eigenlijk schoon en waarom elke 3 weken?
groetjes marco:

Dieren kunnen niet praten; als ze zeggen dat ze dat wel kunnen, dan liegen ze
Beheerder
BerichtGeplaatst: di 25 sep 2012, 22:47
hoe meet ik de co2 waarde want deze zit niet in de doos

co2 kan je berekenen door de kh en de ph waardes te nemen en deze te vergelijken met onderstaande tabel.
heb je ook geen dure co2 continue test nodig. Kan je dat geld weer ergens anders voor gebruiken

Afbeelding
groetjes marco:

Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: di 25 sep 2012, 23:29
Ook dat is onbetrouwbaar zie het volgende: De bekendste methode om de hoeveelheid CO2 in je aquarium te meten is de KH/pH tabel. Helaas is deze methode onbetrouwbaar wat betreft CO2 meting en ga je bijna altijd op een verkeerde lezing uitkomen. In de meeste gevallen geeft de tabel namelijk aan dat je meer CO2 injecteert dan in realiteit. Dit komt o.a. doordat de tabel geen rekening houdt met stoffen die de pH negatief kunnen beïnvloeden, zoals nitreerzuur.
Verder zijn de inputvariabelen meestal foutief doordat de meetapparatuur (pH-meter, druppeltest, strips, …) onnauwkeurig zijn. Nooit 100% vertrouwen op je pH/KH tabel dus, maar eerder gebruiken als aanwijzing.
(Bron Aquascaping)

En wat die 0.3 mg betreft ik zie toch duidelijk < er voor staan en dat betekend toch echt minder dan.

@Micky Je filters zou je beter 3 maanden met rust laten dan 3 weken zo rijpen ze nooit.
Ook niet allebij tegelijk en ook maar heel sumier schoon spoelen met liefst aquariumwater.

Succes
Beheerder
BerichtGeplaatst: di 25 sep 2012, 23:39
En wat die 0.3 mg betreft ik zie toch duidelijk < er voor staan en dat betekend toch echt minder dan.

zeg ik iets anders dan? ik zeg alleen dat kleiner dan, ook 0,3 kan zijn. maar zoals je zelf al zegt zijn testjes onbetrouwbaar. dus zou het net zo makkelijk hoger kunnen zijn.
groetjes marco:

Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2012, 00:02
zeg ik iets anders dan?

Jaha je zegt dus dat het meer kan zijn maar waar maak je dat uit op omdat ze onbetrouwbaar zijn?
Dan kan het net zo goed ook minder zijn.
Zitten we nog wel met die dooie vissies en dan wordt het gissen want waarom sterft niet alles?

Groetjes
Beheerder
BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2012, 00:14
Hoe doen je discusvissen het?
Als NO2 waarde hoog en/of CO2 waarde laag, dan moeten deze zich ook niet lekker voelen.
Is dit niet het geval dan zal het toch eerder richting een ziekte/bacterie gaan
Groet, John Houthuyzen
Beheerder
BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2012, 08:03
Jaha je zegt dus dat het meer kan zijn maar waar maak je dat uit op omdat ze onbetrouwbaar zijn?
Dan kan het net zo goed ook minder zijn.
Zitten we nog wel met die dooie vissies en dan wordt het gissen want waarom sterft niet alles?

1) je zegt het hier zelf ook

Verder zijn de inputvariabelen meestal foutief doordat de meetapparatuur (pH-meter, druppeltest, strips, …) onnauwkeurig zijn. Nooit 100% vertrouwen op je pH/KH tabel dus, maar eerder gebruiken als aanwijzing.

Dat heb je dus ergens gelezen en kwakkeloos van aquascaping over genomen. niet de meest betrouwbare ervaring.

2) Ik gebruik dagelijks watertesten en heb privé eens 5 verschillende testen getest op afwijkingen in waardes. Nooit kreeg ik dezelfde waterwaardes als uitslag. Zelfs de digitale multimeter van HS gaf bij 3 keer watertesten binnen 5 minuten 3x een verschillende waarde aan.

je heb ook nooit dezelfde hoeveelheid water, en de temperatuur hiervan is ook van invloed op de hoeveelheid. De meeste setjes werken met 5 ml water en een druppel meer of minder is al genoeg om afwijkende waardes te krijgen.

3) Uiteraard kan de waarde ook minder zijn, maar als er vissen omvallen is mijn meing en ervaring dat dit dan voor 90% kan liggen aan nitriet. Helemaal omdat er gezegd wordt dat het filter elke 3 weken gedaan wordt
groetjes marco:

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2012, 09:31
hey ja me discussen vertonen geen rare dingen geen plekjes op de huid enigste is de witte ontlasting en heb ff een uurtje voor de bak gezeten en zodra deze discus dus zijnontlasting laat gaan doet hij met ze ondervin hard schudden verder mooie kleur eet goed valt niet af en me water waardes zijn ongeveer gelijk alleen ph is nu tussen 6.5 en 7.0 druppel test

ik maak me filter zo snel schoon omdat me uitstroom aanzienlijk vermindert en dat me bak dan stoffig wordt soort witte stof nu heb ik deze 2 pompen erop staan Jbl e1500 (1200L/p en eheim 2213(400L/p) dus per uur wordt me bak ongeveer 3x rondgepompt

heb helaas weer wat visjes eruit kunnen scheppen 2 pecolitia's en zag dat er 4 corrydoras black venuzuela blind aan het worden zijn tewijl me neons blijven leven terwijl die juist zwak zijn en me altispinosa hebben eitjes gelegd savonds weer opgegeten maar dat zegt toch ook iets dat me water niet zo slecht is anders leggen ze toch geen eitjes

bijgevoegde foto is de discus waar het omgaat
Afbeelding

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2012, 09:41
dat witte plekje zit niet op de discus
Beheerder
BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2012, 10:19
Ik hoop niet dat je je filters tegelijk schoonmaakt? Als je dit wel doet zou ik ze om en om gaan doen, desnoods elke maand 1 filter.

Wat betreft je vissen is het moeilijk een inschatting te maken. Het kunnen afwijkende waterwaardes zijn ( test set oud ), maar het kan ook iets bacterieels zijn, gezien je L-nummers en corydorassen. Verklaard alleen niet de witte ontlasting.

Heb je misschien onlangs nieuwe vis bijgezet?

Ik zou, puur preventief, een antibiotica middel gaan toevoegen, iets als furanol of iets dergelijks. Want niets doen lijdt waarschijnlijk tot meer uitval.

Groet,

John Houthuyzen

Sent from my iPhone using Tapatalk
Groet, John Houthuyzen

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2012, 10:30
ok ja ik maakte ze teglijk schoon ja dat zal ik zeker doen dan als dat zou kunnen helpen en ik begin vandaag met flagelol van sera ja het is ook maar 1 discus met witte ontlasting verder zien alle vissen er goed uit en heel levendig

en de vissen die dood waren zagen er gewoon normaal uit geen beschadigingen of iets helemaal gaaf
Beheerder
BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2012, 10:58
ik hou het op een verhoogde NO2 waarde, kan uiteraard <0,3mg/l zijn. waardoor de vissen een mindere weerstand hebben. en mss daardoor gevoeliger zijn voor andere aandoeningen.

verversen en de filters voorlopig laten draaien voor een week of 4 en dan om en om de filters schoonmaken dus bv elke maand 1. mandjes uitspoelen met aqiuariumwater en filterwatten vervangen.
groetjes marco:

Volgende

Keer terug naar water