Het is nu wo 19 dec 2018, 09:49

SOS Discussen ziek?!

Stel hier alle vragen over problemen of ziekten bij de discusvis

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: vr 23 nov 2018, 12:50
Hallo allemaal,

Na al een tijdje bezig te zijn met aquariums zijn wij ongeveer 1 dikke maand geleden ook begonnen met discussen. Momenteel hebben we 8 (jonge) discussen waarvan er 5 inorde lijken te zijn en 3 zeker niet. De vissen zelf zijn afkomstig van verschillende kwekers maar zouden wel allemaal van de Aziatische variant moeten zijn. Het grootste probleem is dat de 3 vissen in kwestie weigeren te eten en extreem vermageren. Los daarvan is de normaal vuurrode vis nu heel dof. De andere vis laat dan weer helemaal geen kleur zien en is volledig zwart. Ik weet zeker dat het gedrag van de rode vis enkele dagen na het plaatsen in het aquarium begonnen is.

De vissen zijn niet allemaal tegelijk aan het aquarium toegevoegd maar in 3 keer. De vissen die in de laatste 2 keer zijn toegevoegd hebben op aanraden van de verkoper eerst een bad gehad in discus protector.

Het aquarium waar ze in zitten is een Juwel Vision van 180 liter, ja ik weet dat dit niet groot genoeg is voor 8 volwassen discussen, maar het volstaat zeker voor deze jonge vissen.

De waterwaarden van het aquarium zijn als volgt:
32 graden (heb ik verhoogd aangezien dit hun spijsvertering zou versnellen in de hoop ze te laten eten)
Ph: 7.2
Nitriet (NO2): 0
Nitraat (NO3): 10
KH: 6
GH: 7
CL2: 0

Er staan 2 filters op het aquarium, dus de standaard binnenfilter van juwel hierin zitten sponzen, turf, .. en dan ook nog een buitenfilter van eheim met sponzen ook nog eens goed voor 440l/uur

De bodem bestaat uit grind, met voedingstabletten voor de planten.
Zoals ik hierboven reeds gezegd heb word dit aquarium nu iets meer dan een maand voor de discussen gebruikt hoe dan ook draait het aquarium zelf al meer dan een jaar.

Het water zelf ververs ik dagelijks of om de dag voor 50%

We hebben reeds een behandeling met esha2000, Esha hexamita en Jbl furanol geprobeerd, niks dat echt het probleem lijkt op te lossen. Ze hadden in het begin ook last van witte ontlasting maar dit probleem is wel al verholpen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze vis is nu volledig zwart en eet niet
Afbeelding

De kleine pigeon Links boven die niet eet
Afbeelding

De rode vis vandaag (eet ook niet meer)
Afbeelding

Afbeelding

Foto van de rode vis de dag dat hij in het aquarium kwam (en nog at)
Afbeelding

Ik hoop dat er hier iemand is die enig idee heeft van wat evt het probleem kan zijn.. Ik hoop dat de foto’s duidelijk genoeg zijn en dat hier iemand mij kan helpen.

Alvast bedankt,
Bryan

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: vr 23 nov 2018, 13:13
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: za 24 nov 2018, 21:41
De vissen zijn er al slecht aan toe ik vermoed flagelaten en bacterieel probleem.
Dit http://www.lnummerforum.nl/database/vie ... =143&t=146 eens bekijken en dan gebruiken in combinatie met bactyvec.
Of de vis en ontlasting microscopisch laten onderzoeken bij discus speciaalzaak.

Beterschap
Het is aardig om belangrijk te zijn, maar het is belangrijker om aardig te zijn.
Beheerder
BerichtGeplaatst: zo 25 nov 2018, 15:07
Ben het met Chris eens. In eerste instantie dacht ik aan bacterieel probleem, maar je hebt al Furenol gebruikt.
Maar waarom de andere medicatie? Door je vissen maar medicijnen te geven zonder dat je weet wat ze hebben, maak je ze alleen maar zieker van.

Ook de grote waterwissel is niet goed, al lijkt dat vaak wel zo.
Waterwaardes veranderen te snel en temperatuur is vaak niet hetzelfde.
Ik zou naar 10 max 15% per dag gaan.
Eerst even afwachten hoe dit gaat. En als het lukt inderdaad ontlasting ( laten ) controleren.
Want als ze wat hebben gok ik ook op flagelaten. Hexamita werkt niet, metronidazole wel
Groet, John Houthuyzen

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: zo 25 nov 2018, 17:43
Hallo allemaal,

Ik heb ondertussen ook een topic geopend op een ander forum,
Ze hebben mij aangeraden het aquarium helemaal leeg te maken dus het grind en de planten te verwijderen, dit heb ik dan ook gedaan. De vissen die nog eten zitten nu dus samen in de lege 180 liter.

De 2 discussen die niet meer Aten heb ik op aanraden dan in een ander aquarium gestoken.. een van deze 2 is onder tussen gestorven (de kleinste pigeon) de rode discus eet nogaltijd niet en is voorlopig mijn prioriteit.

De behandeling Met Esha200 en hexamita heb ik geprobeerd omdat ik eerst dacht dat het ging om een parasiet ofzo gezien de witte ontlasting.. de furanol heb ik uiteindelijk geprobeerd omdat een kruisbesmetting ook niet uit te sluiten was.. gezien de discussen voor mij nieuw zijn is het voor mij nogal moeilijk om de correcte diagnose te Stellen.. Ik weet wel dat het belangrijk is om snel te handelen.. vandaar heb ik Misschien iets te veel of snel behandeld.. ik post zo een filmpje dat ik daar straks heb gemaakt van de vissen die eten. Misschien kunnen jullie me zeggen wat ik het best met hun doe, of een behandeling bij hun nodig is of niet.

Ik zal je raad aan nemen en mijn waterverversingen minder groot maken aangezien ik het toch dagelijks doe en het aquarium nu leeg is zal er toch niet zo veel vervuiling zijn.

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: zo 25 nov 2018, 17:54
Beide videos heb ik vandaag gemaakt tijdens (verschillende) voederbeurten
https://vimeo.com/302674600
https://vimeo.com/302688512
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: di 27 nov 2018, 02:29
Het lijkt me goed gaan ze eten allemaal wonderlijk na al die stress met bak leeg halen etc. Ik zou deze niet behandelen en al zeker niet met esha 2000 dat is veel te zwak voor problemen bij discussen. Hoe gaat het nu met de zieke vissen en behandel je die nog?
In elk geval succes
Het is aardig om belangrijk te zijn, maar het is belangrijker om aardig te zijn.

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: di 27 nov 2018, 12:47
Aangezien ik de juiste medicatie nergens in de winkels kon vinden hier heb ik het besteld, dit komt morgen aan en dan kan ik de behandeling starten bij de rode vis die jammer genoeg nog niet eet. Ben momenteel overgestapt op het voeden van vooral bloedworm om ze terug een beetje vorm te geven.
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: di 27 nov 2018, 14:05
Als je met bloedwormen rode muggenlarven bedoeld heeft dat geen zin aangezien dit nauwelijks voedingswaarde heeft en tubivex moet je ook mee oppassen komt meestal uit sterk vervuilde (bacteriën) modder.

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: di 27 nov 2018, 15:20
Bloodworms vertaald zullen idd wel rode muggen larven zijn.. tubifex geef ik niet. Enkel rode, zwarte en witte mug, Artemia en “discus foods” allemaal van RuTo. Ik denk dat dit op zich toch een evenwichtig dieet moet zijn voor de vissen.

Discus foods is a Complete mix of food containing protein rich beef heart and spinach.
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: di 27 nov 2018, 16:58
Allemaal prima hoor maar rode muggenlarven moet je als snoepjes zien van zwarte mug worden ze hitsig ;) witte mug en Artemia : kreeften eitjes prima :icon_thumleft:
Dat Hart niet te vaak/veel geven daar het je water nogal belast.
Succes

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: di 27 nov 2018, 17:11
Chris schreef:Allemaal prima hoor maar rode muggenlarven moet je als snoepjes zien van zwarte mug worden ze hitsig ;) witte mug en Artemia : kreeften eitjes prima :icon_thumleft:
Dat Hart niet te vaak/veel geven daar het je water nogal belast.
Succes

Okay thnx voor de info, zeer handig om te weten allemaal!

Keer terug naar Discusvissen problemen