Het is nu di 26 sep 2017, 11:04

help?! nieuwe discussen

Stel hier alle vragen over problemen of ziekten bij de discusvis

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2017, 07:54
ik hoop dat jullie mij op weg willen helpen. ik heb een al draaiende juwel vision 450. hij is goed stabiel en heb er nog nooit problemen mee gehad. er zitten corydora sterbai in wat ancistrussen en tetras.
nu had ik anderhalve week geleden een koppel discussen gekocht en daar nog 3 bij gezet in dezelfde quarantaine bak. uiteraard ging het daar al fout met kruisbesmetting tot gevolg. ik heb direct met een kweker contact op genomen die me zei dat ik er vroeg bij was en de bak is behandeld met tetraciclyne. alle 5 doen ze het goed. ze eten hoewel dat nog wel iets enthousiaster zou mogen maar dat gaat steeds beter. uiteraard is de bacteriecultuur compleet om zeep door de antibiotica maar ik die iedere dag 50% waterwissel en zag iedere dag de bodem af.
bij deze kweker heb ik nog 2 discussen bij gekocht om zo naar een groep van 8 toe te werken ( wil er dus nog 1 bij) eindje zitten samen in een andere quarantaine bak. ook die eten goed en zien er goed uit.

nou is mijn vraag hoe kan ik de 7 discussen (de 2 plus de 5) samen krijgen in het grote aquarium zonder opnieuw kruisbesmetting te krijgen? de antibiotica kuur is sinds gisteren klaar. is het enten can de bakken genoeg? dus steeds wat water can grote bak naar kleine en andersom? hoe lang moet ik wachten voor ik met enten begin?

gr
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2017, 13:02
Je kan met enten gelijk beginnen hoor met vingerhoedjes tegelijk.
Quarantaine staat voor 40 dagen maar ik hou 2 weken aan.
Veel succes met je vissen
Het is aardig om belangrijk te zijn, maar het is belangrijker om aardig te zijn.

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2017, 14:00
zijn de discussen die ziekwerden dan niet besmettelijk of iets? sorry dit zijn onze eerste discussen en heb wel veel ingelezen en veel met kwekers gesproken maar ben toch bang dat het fout gaat dus ben extra voorzichtig!

moet ik allebei de quarantaine bakken kleine beetjes uit de grote bak enten en de quarantaine bakken met elkaar enten en andersom ook naar de grote bak?
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2017, 19:46
De vissen zijn niet besmettelijk lijkt me want baccies heb je gedood en de vissen doen het goed toch?.
Id
d elke dag een klein beetje water over en weer dan moet het goed gaan.
Het is aardig om belangrijk te zijn, maar het is belangrijker om aardig te zijn.
Forum Meubilair
BerichtGeplaatst: di 08 aug 2017, 10:42
Ik zou wel extra filterbacterien toevoegen in beide bakken nitrifec of zo.

Succes

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: di 08 aug 2017, 12:36
bedankt voor het advies. ik heb in de kleine q bak al bacteriën toegevoegd. ga dat vandaag ook bij de grotere q bak doen aangezien gisteren middag het actieve kool erin is gegaan.
gelukkig zijn de discussen goed opgeknapt. ze worden steeds actiever en gaan steeds beter eten. 1 eruption blijft nog steeds heel erg donker en is hier nu sinds ander halve week. de vinnen staan goed, zwemt goed, verstopt zich steeds minder, gaat beter eten en word steeds actiever. hopelijk trekt die ook nog wel verder bij. ik zie geen tekens van ziekte
Beheerder
BerichtGeplaatst: vr 11 aug 2017, 22:01
Hoi welkom op het forum, lees ivm vakantie beticht net pas.
Wat ik even niet begrijp, je vissen komen allemaal bij zelfde kweker vandaan?
Hoezo dan kruisbesmetting? Wat waren symptomen?

Verder interessant, hoe filter je?
Groet, John Houthuyzen

Keer terug naar Discusvissen problemen